Regenerarea bateriilor

5
Mai

Regenerarea bateriilor (acumulatorilor) – 3. Oportunitate. Modele de afaceri

Intr-o perioada in care utilizarea bateriilor este din ce in ce mai extinsa, tehnologiile de regenerarea bateriilor vor deveni in in scurta timp o necessitate pentru utilizatori, o obligatie pentru mediu si o sursa de profit pe termen lung pentru intreprinzatori.

 

Mediul extern

Este greu de estimat cantitatea de acumulatori existenti pe piata mondiala in conditiile in care numai piata de autovehicule este estimata la peste 60 milioane de unitati noi anual la nivelul anului 2009. Si fara a lua in considerare iminenta provocare a automobilului electric.
Si fara a fi luate in consideratii domenii precum utilajele si echipamentele de constructii, vehiculele industriale cu tractiune electrica (ex: stivuitoare) si mai ales telecomunicatiile. Cu o factura apreciata la 10 mil EUR anual pentru cheltuielile cu acumulatorii (pentru o companie GSM medie), acest ultim domeniu depaseste probabil chiar piata acumulatorilor auto.

Baterii motostivuitor

La nivel european, anual se pun pe piata, aproximativ 800.000 tone baterii auto, 190.000 t baterii folosite in scop industrial si circa 160.000 t baterii si acumulatori portabili.
Este mult, este putin ? La un prim calcul, insumand acumulatorii auto si cei industriali (care fac obiectul regenerarii) ajungem undeva intre 50 si 55 milioane de unitati. La un pret aproximativ de numai 100 EUR/buc, o prima estimare de duce la o piata de 5-5.5 miliarde EUR/an. Avand in vedere ca la aproximativ 5 ani bateriile trebuie schimbate, piata potentiala anuala pentru regenerare ar fi de 1 miliard EUR. Interesant nu ?

Aparat regenerare (regenerator) baterii Powertek Zeus ZBR-101Poate deja v-ati prins si de ce procedeele de regenerare (cunoscute dealtfel dpdv tehnic de multi ani de zile) nu s-au “grabit” sa devina publice si comerciale. E cam la fel ca si in povestea cu automobilul electric … EV1 … o stiti …Pentru Romania nu exista date certe despre numarul acumulatorilor uzati (oare de ce nu ne miram!?!) Singurele date disponibile si certe, provin dintr-un studiu Phare, la nivelul anului 2003, studiu citat intr-o sursa a Ministerului Mediului, singurul care mai face cite ceva in acest sens si care, din 2009 a inceput si procedura de inregistrare a producatorilor si importatorilor de baterii.
Astfel, conform rezultatelor “Anchetei statistice pilot asupra deseurilor”, proiect PHARE RO 0107.04.03, la nivelul anului 2003 in Romania, cantitatea totala de baterii si acumulatori uzati generata in diferitele ramuri de activitate a fost de 4.505,65 t, din care 2570,01 t (57%) deseuri periculoase.Trebuie precizat ca aceasta cantitate totala cuprinde si bateriile auto si pe cele industriale” (ministerul Mediului). Aceasta cifra ne-ar conduce la aproximativ 150.000 de acumulatori uzati anual.
Este o cifra evident depasita daca tinem cont numai de citeva statistici indirecte (in lipsa statisticilor directe si oficiale – si deci gratuite) dupa cum urmeaza:
– numarul mediu al autovehiculelor care circula in Romania a fost in 2010 de aproximativ 5 milioane. (CNADNR). Evident numarul autovehiculelor inregistrate este mai mare dar nu este relevant pentru ca nu putem sti exact cite circula. Daca consideram cifra de mai sus, atunci un numar de 1 milion de autovehicule trebuie sa isi schimbe bateriile in fiecare an. La o medie ponderata de 100 EUR baterie aceasta inseamna o valoare de piata de 100 miloane de EUR numai in acest sector.
– in domeniul telecomunicatiilor, principalii operatori GSM si Romtelecom au un parc estimat la aproximativ 300.000 acumulatori care de asemenea trebuie schimbati anual, deci aproximativ 60.000 unitati (la o perioada de viata medie de 5 ani). Aici insa costul mediu unitar al unui acumulator este dublu. Deci o piata de aproximativ 12 milioane EUR.
– urmeaza domeniul electrostivuitoarelor transpaletilor si altor echipamente electrice. Daca am estima moderat numarul acestora la numai 20.000 in toata tara, la o medie de 3000 EUR / baterie si un schimb tot la cinci ani, ajungem la inca 12 milioane de EUR.
– evaluand si celelate categorii (echipamente de constructii, aplicatii energetice eoliene si fotovoltaice, ups-uri mici, pentru calculatoare, etc) putem ajunge la o evaluare empirica (dar bazata pe informatii reale, statistice de piata) de aproximativ 150 – 160 mil EUR a necesarului de acumulatori noi anual.

Luind in calcul o valoare de numai 25% a unui acumulator regenerat fata de unul nou (75% ramanand cistigul cumparatorului) avem o piata anuala de servicii de regenerare baterii de aproximativ 40 milioane de EUR anual. (chiar luand in consideratie un procent de 80% din defectiuni datorate sulfatarii, tot raman 32 mil EUR)

 

Oportunitate

– In Romania ca si in alte tari ale UE se pune din ce in ce mai mult accent pe promovarea unor tehnologii curate, reducatoare a emisiilor de CO2. Ca urmare exista multe posibilitati de finantare externa prin programe UE / buget
– Numarul bateriilor cu plumb este in continua crestere, fiind modalitatea cea mai raspandita de stocare a energiei
– Iminenta aparitie pe piata in mare numar a automobilelor electrice creste miza aplicarii tehnologiilor de regenerare, chiar daca unele din ele nu vor folosi probabil baterii cu plumb
– Procedeele de reciclare sunt costisitoare si toxice datorita in special plumbului si acidului sulfuric vehiculate
– procedeele de colectare si stocare a bateriilor uzate sunt complicate, costisitoare si fac obiectul autorizarii la Ministerul Mediului.
– Sumele economisite atat de persoane cit si de diferitele organizatii si firme care pot aplica aceasta tehnologie, sunt foarte importante.

 

Modele de afaceri. Modele de eficientizare.

 

A. Atelier – Service reparatii electrostivuitoare.

Scenariu: 4 baterii de 80 V si 500 Ah / lunar
Aparat utilizat ZEUS-101 cu capacitate nominala de 8 seturi baterii lunar (maxim 16 baterii de 500 Ah, cite 2 in paralel) – deci aparatul va fi utilizat la 50% din capacitate

Cheltuieli – 450 EUR
Energie – 25 EUR (aprox. 400 ore de functionare, cite 100 ore / baterie – consum aprox. 160 KW)
Alte cheltuieli materiale, eventual celule noi – 300 EUR
Manopera- 80 EUR (aprox 16 ore manopera, cite 4 ore / baterie, inclusiv: manipulare, curatare, inregistrare, masurare, schimbare celula, demontaj/montaj, etc)
Alte cheltuieli – 45 EUR (transport, regii, s.a)

Venituri- 3600 EUR
O baterie noua: aprox. 2700 EUR
Incasare 33% din costurile unei baterii noi – 900 EUR / baterie

Profitabilitate – 3150 EUR/lunar

Investitie initiala minima in aparate – 10.000-11.000 EUR
Amortizare – 3-4 luni

Observatii
Garantie acordata: intre 1 si 2 ani in functie de starea bateriei initiale si rezultatele regenerarii.
Clientul cistiga 67% din valoarea unei baterii noi.
Durata de viata a bateriei prelungita cu 75-100% din perioada initiala.

 

B. Atelier – Service auto
Scenariu: 60 baterii de 12 V si 50- 250 Ah / lunar
Aparat utilizat ZEUS-A04 cu capacitate nominala de 4 baterii / zi, 100 baterii / lunar (maxim 200 baterii de 150 Ah, cite 2 in paralel) – deci aparatul va fi utilizat la 60% din capacitate

Cheltuieli – 320 EUR
Energie – 20 EUR (aprox. 360 ore de functionare, cite 24 ore / 4 baterii – consum aprox. 124 KW)
Cheltuieli materiale (apa distilata, detergenti, autocolante, etc) – 50 EUR
Manopera- 150 EUR (aprox 30 ore manopera, cite 30 min / baterie, inclusiv: manipulare, curatare, inregistrare, masurare, schimbare celula, demontaj/montaj, etc)
Alte cheltuieli – 100 EUR (transport, regii, s.a)

Venituri- 1500 EUR
O baterie noua: aprox. 100 EUR
Incasare 25% din costurile unei baterii noi – 25 EUR / baterie

Profitabilitate – 1180 EUR/lunar

Investitie initiala minima in aparate – 3500-4000 EUR
Amortizare – 3-4 luni

Observatii
Garantie acordata: intre 1 si 1.5 ani in functie de starea bateriei initiale si de rezultatele regenerarii
Clientul cistiga 75% din valoarea unei baterii noi
Durata de viata a bateriei prelungita cu 75-100% din perioada initiala

 

C. Magazin vanzarii piese auto si acumulatori
Scenariu: Vanzare de baterii noi: 5 baterii / zi, 125 baterii / lunar . Primeste la schimb tot atatea baterii folosite de la clienti. Din acestea numai aproximativ 70 – 80% pot fi regenerabile (restul au defectiuni mecanice). Deci aproximativ 90 baterii / lunar.
Exista 2 variante:
I – Oferirea de servicii de regenerare
II – Regenerarea bateriilor si deschiderea vanzarii de baterii second – hand (se practica si in tarile europene cele mai bogate)
Aparate utilizate: ZEUS-A01 pentru testare automata si regenerare cu capacitatea de testare de 1 baterie la 5-6 minute si capacitate nominala de regenerare de 1 baterie / zi impreuna cu ZEUS-A04 cu capacitate nominala de 4 baterii / zi, 100 baterii / lunar

I – Oferirea de servicii de regenerare

Cheltuieli – 480 EUR
Energie – 30 EUR (aprox. 360 ore de functionare, cite 24 ore / 4 baterii – consum aprox. 124 KW)
Cheltuieli materiale (apa distilata, detergenti, autocolante, etc) – 75 EUR
Manopera- 225 EUR (aprox 30 ore manopera, cite 30 min / baterie, inclusiv: manipulare, curatare, inregistrare, masurare, schimbare celula, demontaj/montaj, etc)
Alte cheltuieli – 150 EUR (transport, regii, s.a)

Venituri- 2250 EUR
Testarea si regenerarea bateriei (daca aceasta a trecut testul) – 25 EUR

Profitabilitate – 1770 EUR/lunar
Investitie initiala in aparate: 8100-8500 EUR
Amortizare echipamente 4-5 luni

Observatii
Garantie acordata: un an, ca la o baterie noua
Clientul cistiga 75% din valoarea unei baterii noi
Durata de viata a bateriei prelungita cu 75-100% din perioada initiala

II – Regenerarea bateriilor si deschiderea vanzarii de baterii second – hand
Cheltuieli – 740 EUR
Energie – 30 EUR (aprox. 360 ore de functionare, cite 24 ore / 4 baterii – consum aprox. 124 KW)
Cheltuieli materiale (apa distilata, detergenti, autocolante, etc) – 75 EUR
Cheltuieli cu bateriile uzate preluate (4 EUR/buc) – 360 EUR
Manopera- 225 EUR (aprox 30 ore manopera, cite 30 min / baterie, inclusiv: manipulare, curatare, inregistrare, masurare, schimbare celula, demontaj/montaj, etc)
Alte cheltuieli – 150 EUR (transport, regii, s.a)

Venituri- 3600 EUR
Vanzarea bateriilor la 40% din pretul uneia noi, in aceleasi conditii de garantie – 40 EUR/buc

Profitabilitate – 2860 EUR/lunar
Investitie initiala in aparate: 8100-8500 EUR
Amortizare echipamente 3-4 luni

Observatii
Garantie acordata: un an, ca la o baterie noua
Clientul cistiga 60% din valoarea unei baterii noi

 

D. Centru regenerare baterii
Dotare:
– 1 x ZEUS-A01 pentru testare automata si regenerare cu capacitatea de testare de 1 baterie / 5-6 minute
– 4 x ZEUS-A04 cu capacitate nominala de 4 baterii auto / zi, 100 baterii auto / lunar
– 1 x ZEUS-101 cu capacitate nominala de 8-64 baterii auto/ zi sau 1 baterie 96 V, 1000 Ah de tractiune sau de stocare (UPS) la 4 zile, 8 -16 baterii tractiune / luna
Scenariu:
– 350-400 baterii auto / lunar
– 10 baterii tractiune, UPS / lunar
Activitate mixta : prestari servicii si vanzari baterii second hand

Cheltuieli – 1800-2000 EUR
Energie, cheltuieli materiale, cheltuieli cu bateriile uzate preluate, cheltuieli cu celulele inlocuite, manopere (1 persoana permanent), alte cheltuieli. Chirii, cheltuieli financiare si neoperationale, neincluse.

Venituri- 7500 – 8000 EUR
Regenerari baterii de tractiune, auto, si stocare
Vanzari baterii auto si de tractiune second hand

Profitabilitate – 5700-6000 EUR/lunar

Investitie initiala minima in aparate – 26.200 EUR
Amortizare – 4-5 luni

 

E. Eficientizare – regie (firma) transport public – 100 microbuze, autobuze,taxiuri
Scenariu de eficientizare – reducere costuri
Vehicule echipate cu baterii bune, durata de viata 5 ani. Anual 20 vehicule necesita acumulatori noi. Necesar acumulatori 2 buc / vehicul = 40 baterii
Aparat utilizat ZEUS-A01 cu capacitate nominala de 1 baterii / zi, 25 baterii / lunar . Complet automat, nu necesita cunostinte pentru utilizare

Cheltuieli regenerare – 5090 EUR
Cost aparat regenerare – 5030 EUR
Energie – 30 EUR (aprox. 1000 ore de functionare – consum aprox. 200 KW)
Cheltuieli materiale (apa distilata, etc) – 30 EUR

Cheltuieli cu bateriile – 6000 EUR
O baterie noua de calitate: aprox. 125-150 EUR

Amortizare – 10 luni (daca aparatul se utilizeaza strict numai pentru parcul de autobuze, ceea ce ar insemna numai 20% din capacitate)

F. Mica afacere individuala sau familiala
Scenariu:
Servicii regenerare baterii auto cu bateriile clientilor. Costul unei regenerari 20-30 EUR functie de tip.
Regenerare a 3 baterii pe zi, 75 baterii / luna. Luind in calcul un procent de reusita 80% din totalul bateriilor testate, vom avea 60 baterii lunar.(restul de 20% avand defecte mecanice si de alta natura)
Poate fi realizata intr-un garaj. Deoarece bateriile nu se stocheaza nu sunt necesare autorizatii speciale de mediu.
Aparat utilizat: ZEUS-A04 cu capacitate nominala de 4 baterii / zi, 100 baterii / lunar (capacitate maxima 200 baterii de 150 Ah, cite 2 in paralel). Aparatul utilizat la 75% din capacitatea nominala.

Cheltuieli – 235 EUR
Energie – 35 EUR (aprox. 600 ore de functionare, consum aprox. 200 KW)
Cheltuieli materiale (apa distilata, etc) – 100 EUR
Manopera- 2 ore / zi
Alte cheltuieli – 100 EUR

Venituri- 1500 EUR
Regenerare 60 baterii la 25 EUR/baterie (medie)
Testarea initiala a bateriei, gratuit

Profitabilitate – 1265 EUR/lunar
Investitie initiala in aparate: 3500 EUR
Amortizare echipamente 3 luni

Observatii
Garantie acordata: un an, ca la o baterie noua
Durata de viata a bateriei prelungita cu 75-100% din perioada initiala

Vizualizeaza oferta completa de aparate regenerare baterii aici!

Mai multe informatii pe www.tools.store.ro si in urmatoarele articole:
Regenerarea bateriilor (acumulatorilor) – 1. Principii. Rezultate. Eficienta
Regenerarea bateriilor (acumulatorilor) – 2. Domenii de aplicatii. Echipamente
Regenerarea bateriilor (acumulatorilor) – 3. Oportunitate. Modele de afaceri
Regenerarea bateriilor (acumulatorilor) – 4. O necessitate ecologica.
Regenerarea bateriilor (acumulatorilor) – 5. FAQ

*datele si calculele de mai sus sunt orientative, autorul neputand fi tras la raspundere de nerealizarea lor
*articolul poate fi reprodus integral sau partial fara restrictii, cu mentionarea sursei.

Lasa un mesaj

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Va rugam sa introduceti textul din imagine

Va rugam sa introduceti textul din imagine