Istoric motofierastrau

30
Sep

Istoria motofierastraului

Istoria-drujbeiStiati ca stramosul motofierastraului era folosit in medicina la taierea oaselor?

Fierastraul cu lant, drujba sau motofierastraul este un fierastrau portabil, antrenat de un motor pe benzina, electric, pneumatic sau hidraulic ce foloseste un set de dinti ascutiti, atasati pe un lant ce ruleaza pe lama motofierastraului.

Cumpara motofierastrau
Vezi oferta de drujbe

Cel mai cunoscut model este motofierastraul pe benzina folosit adesea pentru a taia lemnul, atat in activitati profesionale cat si in gospodarie.

Probleme lingvistice ale termenului “fierastrau”
Motofierastrau, drujba sau fierastrau cu lant sunt denumiri uzuale folosite pentru acest tip de echipament. Cu siguranta in vocabularul multora termenul de “drujba” este mai comun, dar in randul profesionistilor acest echipament este numit “motofierastrau” sau “fierastrau cu lant”, (in engleza: “chainsaw”).
Conform DEX ambele variante: fierastrau sau ferastrau sunt corecte, iar forma de plural este fierastraie, respectiv ferastraie. Asadar puteti folosi in exprimare oricare din aceste variante.

Istoria motofierastrauluiOsteotomul - stramosul drujbei

 Principiul tehnic al motofierastraului a fost folosit pentru prima data de catre ortopedul german Würzburg Bernhard Heine la aparatul pentru taiat oase denumit „osteotom” (Foto).

 Prototipul motofierastraului cu care suntem obisnuiti in aceste timpuri a fost introdus in circuit la sfarsitul secolului 18 de catre 2 doctori scotieni specializati in operatiile complicate ce necesitau taierea sau dislocarea oaselor organismului.

 Cu putin timp inainte de anii 1900 munca manuala din padura a fost inlocuita de masinile de taiat (doborat) copaci.

 In 1920 au fost dezvolate primele masini de debitat in lungime care erau niste masinarii uriase ce trebuiau operate de catre 2 muncitori. Acestea erau folosite pentru a debita in lungime copacii deja dobarati.

 Pana la inceputul anilor 1900 acest dispozitiv a fost folosit doar in lumea medicala. In anul 1925 a fost inventat de catre compania germana Festo primul motofierastrau portabil.

 In 1927, Emil Lerp, fondatorul companiei Dolmar a dezvoltat si comercializat primul motofierastrau alimentat cu benzina.

 Al doliea razboi mondial a intrerupt dezvoltarea acestui echipament in Germania, activitatea de dezvoltare fiind preluata de catre nord americani. De atunci motofierastraiele au evoluat avand in ziua de astazi fierastraie cu lant de diferite dimensiuni, alimentari si intrebuintari: de la taierea lemnului pana la sculptura in piatra sau gheata.

 Incepand cu anul 1969 Uzina Metrom Brasov, Romania a inceput sa fabrice modelul de motofierastrau FM ce a cunoscut un adevarat succes pe plan extern.

 Numeroasele invenții ale Dr.ing Mihai Ionescu au ajutat la perfecționarea utilajului, printre care se numara:

  • Stand de incercat lamele de ghidare si lanturile taietoare ale drujbelor;
  • Procedeu de incarcare a capatului lamei de ghidare cu material de uzura;
  • Sistemul de amortizare a vibratiilor mecanice;
  • Filtru de aer pentru ferastrau mecanic;
  • Magnetou;
  • Ambreiajul de transmisie pentru ferastraie cu lant, precum alte manere, sisteme de prindere sau de reglare.

Lasa un mesaj

Your email address will not be published. Required fields are marked *